ת"א 18522-04-21 פרוקסימה ונצ'רס בע"מ נ' שדה ואח'

הפלטפורמה "BT360" תחזיר את שווי הביטקוין שהתובעת העבירה לה (פסק-דין, שלום ת"א, השופטת הדס פלד, 12.5.2024):

העובדות: תביעה כספית על סך 412,000 ש"ח (2.24752 ביטקוין במועד הגשת התביעה). התובעת פועלת בתחום המטבעות הוירטואלים. הנתבעת היא בעלת הפלטפורמה "BT360" לניהול מטבעות וירטואלים והנתבע הוא בעל השליטה בה ומנהלה. התובעת עתרה להשבת 2.24752 ביטקוין, שלטענתה העבירה לנתבעת ולא הושבו לה חרף דרישותיה. הנתבעים טוענים, בין היתר, כי התובעת לא העבירה את הביטקוין לארנק דיגיטלי של הנתבעת, אלא לארנקים אחרים שהנתבעים אינם יודעים למי הם שייכים.

נפסק: יש לדחות את ניסיון הנתבעים לחזור בהם מטענות בהן הודו בכתב ההגנה. בתביעה טענה התובעת שהנתבעת היא הבעלים של פלטפורמה לניהול מטבעות וירטואליים, וכי החל מחודש ספטמבר 2019 העבירה התובעת מעת לעת לפלטפורמה מטבעות וירטואליים על מנת שהנתבעת תאפשר לה לנהל מטבעות אלה בפלטפורמה. בכתב ההגנה אישרה הנתבעת את טענת התובעת וכן כי חלק מהמטבעות התקבלו אצלה. יש לדחות את טענת הנתבעים לפיה המטבעות לא התקבלו אצל הנתבעת. הנתבעת התחייבה להשיב לתובעת את יתרת המטבעות ואף השיבה חלק מהם. יש לדחות את טענת הנתבעים כי לתובעת אין זכויות במטבעות שבמחלוקת. התובעת היא שהלכה למעשה העבירה את המטבעות לנתבעת. 

טענת ההגנה העיקרית של הנתבעים, לפיה מנכ"ל החברה ביצע מעשי תרמית, לא הוכחה. המנכ"ל לא זומן להעיד ונסיבות סיום העסקתו לא הוכחו. התובעת התנהלה מול מנכ"ל החברה ופעלה עפ"י הוראותיו. הכספים שהועברו אף נצפו בפלטפורמה של הנתבעת. האחריות לאיתור ומניעת מעילות היא של הנהלת הארגון. עליו מוטלת האחריות לכתיבת נוהלי עבודה, לקיים תהליכי עבודה תקינים, ולהטמיע בקרות המיועדות לאיתור מעילות ומניעתן, ולבצע פעולות יזומות לזיהוי סיכונים למעילות על מנת לפעול לצמצמן. התובעת הוכיחה כי חלק מהמטבעות הושב ועל החלק שלא הושב לא היתה מחלוקת ויש לחייב את הנתבעת בהשבתם. יש לחייב את הנתבע אישית בהשבת המטבעות גם מכוח התחייבותו האישית. 

אין לקבל את טענת הנתבעים לפיה יש לחשב את שווי הביטקוין ליום היווצרות העילה. תוצאה כזו תאפשר התעשרות שלא כדין של הנתבעים, שלא השיבו את המטבעות לתובעת ובכך יצא חוטא נשכר. יש לחייב את הנתבעים לשלם את הערך הגבוה ביותר של הביטקוין ממועד ההפרה ועד למועד מתן פסק הדין. הנתבעים יישאו בהוצאות בסך 30,000 ש"ח.