רמ"ש 45837-01-22 א.פ. נ' ר.א.

אולי יעניין אותך גם

ישיבות הרות גורל מתקיימות היום בהיוועדות חזותית, גם מקום בו נדרשים התרשמות ישירה וקשר בלתי אמצעי (החלטה, מחוזי ב"ש, השופטת גאולה לוין):

העובדות: בקשת רשות ערעור על החלטת ביהמ"ש לענייני משפחה באשדוד [תמ"ש 80810-01-19], שדחה את בקשת המבקש לקיים דיון הוכחות בהיוועדות חזותית. המשיבה, אחותו של המבקש, תושב ארה"ב, הגישה נגדו תביעה בנוגע לזכויות בדירה באשדוד. ביהמ"ש לענייני משפחה קבע כי המבקש הוא בעל דין נדרש להליך וכי לא נמצאו נסיבות המצדיקות לקיים את הדיון בהיוועדות חזותית. המבקש טען כי החלטת ביהמ"ש לא נתנה ביטוי ראוי למצבו הרפואי, לפנדמיה העולמית ולהתפרצות זן האומיקרון. המשיבה התנגדה לבקשה וטענה כי המבקש אינו מאפשר את ניהול ההליך במשך 3 שנים, בבקשות חוזרות ונשנות לדחייה או לשחרור מהתייצבות או לחקירה באמצעות וידיאו.

נפסק: יש לתת רשות ערעור, לדון בבקשה כבערעור ולקבל את הערעור. ההחלטה שלא להתיר למבקש להעיד בהיוועדות חזותית עלולה לשלול ממנו את האפשרות להתגונן מהתביעה. הסמכות להורות על מתן עדות באמצעות היוועדות חזותית עוגנה בעבר בסעיף 13(א) לפקודת הראיות ובפסיקה התגבשו תנאים שבהתקיימם ביהמ"ש היה נענה לבקשה למסירת עדות בהיוועדות חזותית. תקנה 72 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018, מעגנת כיום את התנאים להתרת עדות בדרך של היוועדות חזותית. על פניו, התנאים מתקיימים ביחס לעדות המבקש. מצבו הרפואי והמגפה העולמית אכן מציבים קשיים ממשיים על הגעת המבקש מארה"ב לישראל. לא נמצא בחוק או בהלכה הפסוקה עיגון לכך שתקנה 72 אינה חלה ביחס לעדות בעל דין. גם בעל דין הוא "עד" לעניין תקנה 72, ובתי המשפט נעתרים לא פעם לבקשות להעדת בעלי דין באמצעות היוועדות חזותית, וביתר שאת בתקופה האחרונה, לנוכח מגפת הקורונה.

ההתפתחויות הטכנולוגיות קידמו מאוד את השימוש בהיוועדות חזותית, בתחומי פעילות שונים. ישיבות הרות גורל מתקיימות היום בהיוועדות חזותית ונעשה בכלי זה שימוש גם מקום בו נדרשים התרשמות ישירה וקשר בלתי אמצעי. מול השיקול בדבר התרשמות מהעדות לצורך קביעת מהימנות ניצב השיקול בדבר קשיי המבקש, שסובל כאמור מבעיות רפואיות משמעותיות ומצוי בסיכון מוגבר לעבור ממדינה למדינה בתקופת הקורונה. במצב זה, המבקש יתקשה מאוד להגיע למסירת עדות. לא מדובר רק בהכבדה, אלא בנסיבות שלמעשה מונעות את הגעת המבקש לארץ מבלי לסכן את בריאותו. דחיית בקשתו שוללת ממנו למעשה את האפשרות להתגונן מפני התביעה שהגישה המשיבה מבלי לסכן את בריאותו.