תא"מ 23583-04-19 קלמנוביץ' נ' סרץ טק חיפוש ממוקד בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

מבחן השרת והזכות המוסרית (פסק-דין, שלום ת"א, השופט דניאל הורוביץ):

העובדות: התובע, צלם במקצועו, טען כי הנתבעים הפרו את זכויות היוצרים שלו בצילום שצילם, בניגוד להוראות חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, לאחר שפרסמו את הצילום באתר הנתבעת ללא הסכמת התובע ומבלי שניתן לו קרדיט. הצילום נשוא התביעה הוא צילום סטודיו של משה זונדר, שצולם לצורך קידום מכירות של ספר שכתב. הנתבעת מפעילה מנוע חיפוש לאנשים ברשת (mize.co.il) והנתבע הוא מנהל ובעלים בה. 

נפסק: הצדדים מסכימים כי הצילום הוא יצירה מוגנת לפי סעיף 4 לחוק זכות יוצרים וכי התובע הוא היוצר ובעל הזכות המוסרית בצילום. סעיף 35(ב) לחוק קובע כי "ביצירה שהיא דיוקן או צילום של אירוע משפחתי או של אירוע פרטי אחר, שנוצרה לפי הזמנה, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה הוא המזמין, אלא אם כן הוסכם אחרת".

התובע עצמו הגדיר את הצילום כפורטרט-דיוקן. החלק הארי של הצילום תופס את פניו של המצולם הנשענים על כף ידו. יש לקבוע כי מדובר ביצירה שהיא דיוקן. התובע הודה שהצילום הוא יצירה שנוצרה לפי הזמנה ולפיכך זכות היוצרים בו היא של המזמין, אלא אם כן הוסכם אחרת. התובע לא הוכיח כי הוסכם אחרת ולא סתר את החזקה הקבועה בחוק. לפיכך התובע לא הוכיח כי הוא בעל זכות חומרית בצילום ודי בכך לדחות את תביעתו בעילה זו.

אשר לפגיעה הנטענת בזכות המוסרית של התובע בהצגת התמונה בעמוד הבית של הנתבעת - סעיף 50(א) לחוק קובע כי העושה ביצירה פעולה הפוגעת בזכות המוסרית של היוצר, מפר את הזכות האמורה. האם הנתבעים עשו פעולה ביצירה? לפי "מבחן השרת" התשובה לכך שלילית. התובע הודה כי פרסום הצילום דרך מנוע החיפוש אינו מהווה הפרה של זכויותיו. התמונות המוצגות בדף הבית כדוגמאות לשאילתות - בדומה לתמונות המוצגות בתוצאות החיפוש במנוע החיפוש - אינן שמורות בשרת של הנתבעת ואינן מוצגות מתוך שרת הנתבעת. שרת הנתבעת אינו יוצר עותקים של התמונות.

התמונה נמצאת באתר "לקסיקון הספרות העברית החדשה", בו התיר התובע לפרסם את הצילום. מופע הצילום בדף הבית של הנתבעת אינו בגדר עשית "פעולה" ביצירה, הפוגעת בזכות המוסרית של התובע, כשם שמופע התמונה במנוע החיפוש איננה בגדר פעולה כזו – לאור "מבחן השרת". הנתבעים לא הפרו את הזכות המוסרית של התובע בצילום. התביעה נדחתה. התובע יישא בהוצאות הנתבעים בסך 6,500 ש"ח.