עת"מ 2663-05-19 הר שמש מושב שיתופי בע"מ נ' הממונה על חופש המידע ברשות המיסים

תוכנת רשות המסים אינה "מידע" לצורך חוק חופש המידע (פסק-דין, מחוזי י-ם, השופט רם וינוגרד):

העובדות: העותרת פנתה למשיב בדרישה כי ימציא לה את האלגוריתם / קוד המחשב של תוכנת המחשב המשמשת את רשות המסים, מכוחה הוטלו על העותרת עיצומים כספיים - וזאת מכוח חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998. העותרת טענה כי התוכנה היא בגדר "מידע" כמשמעו בחוק, שעה שהוטמעו בתוכנה הנחיות פנימיות של הרשות. המשיב טען כי אין מדובר ב"מידע", וזאת בהתבסס על הוראות חוק המחשבים, התשנ"ה-1995. המשיב טען כי התוכנה אינה אלא פלטפורמה עליה מנוהל ומטויב המידע וכי חילוץ המידע כרוך בהקצאת משאבים בלתי סבירה. 

נפסק: העתירה נדחתה. אף אם נראה כי בעת כתיבת התוכנה הוטמעו בה הנחיות פנימיות של רשות המיסים [עניין הר שמש - בג"צ 1637/17], אין בכך כדי להפוך את התוכנה ל"מידע" כמשמעו בחוק חופש המידע. אכן, המשפט רודף אחר ההתקדמות הטכנולוגית והבעיות המשפטיות שהיא מציבה, רודף ואינו משיג [עניין חשבים - בג"צ 5870/14]. על בתי המשפט מוטל ליצוק את תמצית העקרונות הקיימים, הטובים והמבוססים – לקנקנים משפטיים חדשים [עניין עזרא - רע"פ 8464/14]. בדרך זו יש להלך גם במקרה זה. אמנם הנחיות פנימיות של רשות המיסים עשויות להיחשב כ"מידע". עם זאת, יש להבחין בין המידע לבין תוצריו החיצוניים. עיצוב של כלי עבודה כך שיתאים לדרישות של תקן או חוק אינן הופכות את כלי העבודה עצמו לכדי עצם המערב כלי עבודה ומידע. תפקיד ה"תוכנה" הוא להביא לביצוע פעולות על ידי מחשב. התוכנה עצמה אינה אלא כלי או פלטפורמה בהם נעשה שימוש לצרכים שונים, כפי שהוכתבו מראש על ידי מזמין התוכנה. אף אם הנחות יסוד מסוימות שימשו לצורך הכנת תוכנה, אין פירושו של דבר שניתן לראות בקוד התוכנה עצמו כ"מידע" לצורך חוק חופש המידע או ככזה המהווה עירוב של "מידע" ו"תוכנה". ה"מידע" המבוקש אינו בגדר "מידע" כמשמעו בחוק חופש המידע ודין העתירה להידחות. אין מקום למסירת קוד התוכנה או חלק ממנו לידי גורם חיצוני מטעמים של סודיות ובטיחות מידע. גם בטענות בעניין הקניין הרוחני יש ממש. 

עדכון: ביום 24.12.2020 ניתן פסק דינו של ביהמ"ש העליון בערעור שהגישה העותרת על פסה"ד לעיל. בשים לב לבקשת המדינה לאפשר לה לגבש עמדה עקרונית כוללת ביחס להגדרת "מידע" בהקשרים הרלוונטיים, ולכך שיש ערך לבחינת החריגים לתחולת חוק חופש המידע, הורו השופטים ברק-ארז, מינץ וגרוסקופף, להשיב את התיק לביהמ"ש המחוזי להשלמת הדיון בתחולת החריגים [עע"ם 6782/19 הר שמש מושב שיתופי בע"מ אגש"ח נ' הממונה על חוק חופש המידע ברשות המסים].