ת"צ 25968-08-16 הר שמש מושב שיתופי בע"מ נ' מנהל רשות המסים

נדחתה בקשה לייצוגית על הדרישה לחייב נישומים לרכוש ערכת "כרטיס חכם" לדיווח מקוון (החלטה, מחוזי י-ם, השופט אביגדור דורות):

העובדות: בקשה לאישור תובענה מינהלית כתובענה ייצוגית, שעניינה בדרישת המשיב לחייב נישומים לרכוש ערכת "כרטיס חכם" לצורך דיווח מקוון לפי חוק מע"מ. בתובענה נתבע סעד של השבת הסכומים ששילמו חברי הקבוצה עבור רכישת הערכה. החוק מטיל על חייב במס להגיש לרשות המסים דיווחים תקופתיים, כשלעיתים החייב במס יגיש את הדו"ח באופן מקוון, חתום בחתימה אלקטרונית מאושרת. לצורך חתימת הדיווח נדרש חייב המס, תמורת כמה מאות שקלים, לרכוש ערכת כרטיס חכם הכוללת תוכנה מתאימה וקורא כרטיסים. על כך מלינה המבקשת (אגודה שיתופית חקלאית).

נפסק: המבקשת טענה כי התשלום עבור ערכת הכרטיס החכם הוא תשלום חובה, ובהתאם ניתן לגבותו רק לפי הסמכה בחוק. מאחר שהסמכה כגון זו אינה קיימת בחוק מע"מ, הרי שהתשלומים הנגבים מחברי הקבוצה נגבים שלא כדין. מנגד טוענים המשיבים כי תשלומים אלו הם בגדר מחיר שלא נדרשת הסמכה חוקית של הרשות לגבותם. הרקע לשינויים בשיטת הדיווח למע"מ הוא השימוש בחשבוניות פיקטיביות, שגרם נזק לקופת המדינה בסכומי עתק. אין מדובר בשיטה ייחודית לדיווחי מע"מ. רגולטורים שונים מחייבים כי דיווחים הנדרשים על פי חוקי הרגולציה השונים, יוגשו באופן אלקטרוני, באמצעות מסר אלקטרוני החתום בחתימה אלקטרונית מאושרת. לשם הכרעה במחלוקת נהוג להיזקק לאבחנה בין מס, אגרה ומחיר.

התשלום החד פעמי הנגבה עבור רכישת האמצעים הטכניים הנדרשים להתחברות למערכת, באופן שמאפשר את ביצוע הדיווחים האלקטרוניים, נכנס להגדרת מחיר, שכן מדובר בסמכות עזר בלבד, שעניינה גביית תשלום עבור האמצעים לביצוע הדיווחים האלקטרוניים של הנישומים לרשות. במקרה זה אין מדובר בקבלת דיווחים או שאילתות מן הרשות, אלא בביצוע דיווחים בהם מחויב הנישום כלפי הרשות. מדובר בתשלום עבור אמצעי פיזי, שיש לו מחיר שוק, המאפשר לקיים את חובת הדיווח למע"מ. לשימוש במערכת הממוחשבת יתרונות רבים, הן עבור רשות המסים והן עבור הנישומים והמייצגים. יש מקום לדחיית הבקשה, מהטעם שלא מתקיים התנאי לפיו יש סיכוי שהתובענה תוכרע לטובת הקבוצה. הבקשה נדחתה.

עדכון: ביום 16.9.2019 דחה ביהמ"ש העליון את ערעור המבקשת, לאחר שהסכימה בה לחזור בה מהערעור [עע"ם 7086/18 הר שמש מושב שיתופי בע"מ נ' מנהלת רשות מיסים ואח'].