ת"פ 44918-12-14 מדינת ישראל נ' דעיס

אולי יעניין אותך גם

(גזר-דין, שלום י-ם, השופט שמואל הרבסט): הנאשם הורשע, לפי הודאתו, בריבוי עבירות של הסתה לאלימות או טרור ובריבוי עבירות של תמיכה בארגון טרור. הרשעת הנאשם מקורה בשורת פרסומים שביצע בעמוד הפייסבוק שלו (תחת שמו, לרבות הכיתוב "מוות לישראל") בתקופת מבצע "צוק איתן" ולאחריו. הפרסומים, התמונות והשירים שפרסם הנאשם זכו ללייקים ולשיתופים רבים של משתמשי פייסבוק, שהפיצו תכנים אלה לאחרים. נפסק -

מעשיו של הנאשם מהווים אירוע עברייני אחד, אשר יש לקבוע בגינו מתחם עונשי יחיד. הפרדתה של כל נקישת מקלדת והגדרתה כ"אירוע" עברייני נפרד, יש בה הפרדה מלאכותית שאין לעשותה. הנאשם הלם במקלדתו בטוהרו ובתומתו של השיח הציבורי, כפי שתוקף אלים מכה באגרופיו את קרבנו.

בעבירות ההסתה לאלימות או טרור, כמו בעבירה של תמיכה בארגון טרור, מבקש המחוקק להגן על סדרי המדינה, על השלום והסדר הציבורי בה וכמובן - למנוע מעשי טרור ואלימות. חומרת העונשים הקבועים לצד העבירות בהן הורשע הנאשם מעידים על החומרה שהמחוקק רואה בעבירות אלה, ולא בכדי. הפגיעה בערכים המוגנים לעיל אינה חוסה תחת כנפיו הרחבות של חופש הביטוי, שכן הביטויים הללו שומטים את הקרקע תחת אותה דמוקרטיה שבחסותה הם מושמעים.

מעשיי הנאשם מבקשים את חיסולה של הדמוקרטיה ומעודדים פגיעה בחיי אדם. מעשי הנאשם והעבירות שביצע נתנו רוח גבית לאלה שביצעו בפועל את מעשי הטרור ושפיכות הדמים. מעשים אלה נותנים גושפנקא ומעודדים את קוראיהם, עוקביהם ו"מחבביהם" לקום ולעשות מעשה. את מעשי הנאשם יש גם לבחון על רקע המתיחות הכבדה ששררה באותה תקופה. נסיבות אלה מגבירות את מידת השפעת קריאותיו של הנאשם לביצוע מעשי טרור ואלימות.

הרשת החברתית כמוה ככיכר העיר. מידת ההשפעה של עבירות ההסתה נגזרת ממידת החשיפה לה זוכים דברי ההסתה והטרור. כיום, המסית באמצעות הרשת החברתית לא נדרש למצוא לעצמו במה או קהל כמו בעבר. בקלות רבה, בדלת אמותיו ובמחשבו האישי, מבלי לצאת אל המרחב הציבורי ובאבחת הקלדה, מופצים דברי הבלע בתפוצה רחבה במרחבי הרשת החברתית. קלות הפרסום מחייבת כי הענישה תהיה מרתיעה, ויידע כל מסית כי דבריו הנושאים בחובם פגיעה בביטחון ובשלום, יזכו לענישה הולמת.

הנאשם הוא אדם משכיל, שעשה שימוש בכוח שמקנה לו הרשת החברתית, במרחב האינטרנטי. מידת שליטתו בפרסומיו היתה בלעדית, כמי שהחזיק וניהל את דף הפייסבוק האישי שלו ושלט בו לבדו. היקפו של הקהל הוירטואלי, מעמדו של המסית וכמות דברי ההסתה, כמו גם איכותם, הם אלו המהווים בסיס לקביעה של המתחם העונשי הראוי. המתחם בעבירות נע בין 7-20 חודשי מאסר בפועל, יחד עם מאסר מותנה וקנס. על הנאשם נגזרו 8 חודשי מאסר בפועל ו-6 חודשי מאסר על תנאי.