ת"ק 14090-10-09 שחר רוזנברג נ' הדקה התשעים בע"מ

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, תביעות קטנות חיפה, השופט אייל דורון): התובע טען כי הזמין מהנתבעת כרטיסי טיסה לחודש 12/08, אך זו הזמינה ורכשה עבורו כרטיסים לחודש 11/08 ואף לא אפשרה לו לבטל את ההזמנה או לשנות את פרטי הנוסעים. בין היתר, טען התובע כי מעולם לא חתם על ההזמנה ולפיכך היא לא התגבשה לכדי חוזה. הנתבעת טענה כי לא בוצעה כל טעות וכי במידה וחלה טעות, מקורה ברשלנות התובע, שחתם בחתימה אלקטרונית על ההזמנה הכוללת את מועדי הטיסות. נפסק - נטל הראיה להוכיח כי הנתבעת התרשלה מוטל על התובע והוא לא עמד בו. התובע אישר את ההזמנה בחתימה אלקטרונית, בה צוינו מועדי הטיסות והסכם ההזמנה על תנאיו. המשפט המצוין בהזמנה, לפיו יש להחזירה חתומה בפקס, מיועד למקרים בהם אין ללקוח נגישות לאינטרנט. התובע חתם על ההזמנה בחתימה אלקטרונית ולשם כך צריך היה לנקוט בפעולה אקטיבית של כניסה לאתר הנתבעת, אל ההזמנה המסויימת שלו ולאשר אותה. פעולה זו אינה נעדרת נפקות. היא שלב מכריע בהתקשרות בין הצדדים. הנתבעת לא מתקשרת עם ספקים עד שאין בידה הזמנה חתומה ולעניין זה חתימה אלקטרונית מהווה חתימה לכל דבר ועניין. בנסיבות העניין, אין הבדל בין חתימה ידנית לבין חתימה אלקטרונית. גם אם נפלה טעות בידי הנתבעת, הרי רשלנותו של התובע היא הגורם המכריע לכך. ביהמ"ש דחה את טענת התובע לעניין גודל האותיות בחוזה אחיד, ביחס למסמך ההזמנה. גודל האותיות עולה על הגודל הקבוע בתקנות. בנוסף, התובע הוא אדם משכיל והשימוש במחשב לא זר לו. העיון בהזמנה במחשב מאפשר הגדלת המסמך בהתאם לצורך. תוכן דיגיטלי המופיע באתרי אינטרנט עשוי להיות מוצג על מסכי מחשב שונים ומודפס מהם על נייר, בגדלים מעט שונים, בהתאם לרזולוציה אליו כוון המסך ולנתונים טכניים נוספים. התביעה נדחתה.