מידע משפטי. בחינם

ליטרים רבים של דיו נשפכו כדי לתאר את 'עידן המידע'. הכל יודעים למלמל לנפשם שהעולם הפך לכפר גלובלי קטן, בו כל פיסת אינפורמציה שבה אנו חושקים נמצאת במרחק הקשת מקלדת. אבל לא הכל יודעים שהכלל הזה תקף גם ביחס למידע משפטי.

אם בעבר היה החיפוש המשפטי נחלתם של מלומדים ומשפטנים בלבד, שנאלצו לנבור בספרי משפט עבי כרס ובאוגדנים עמוסים לעייפה בפסקי-דין, הרי שהיום זמין מידע זה באופן מקוון. בעזרת מיומנויות חיפוש בסיסיות, ניתן לאתר את המידע המבוקש בקלות ובמהירות.

מאגרי מידע מקצועיים, כדוגמת הפדאור המקוון של ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין (www.pador.co.il), הם המקור המקיף ביותר למידע משפטי. מאגרים אלו מצוידים במנועי חיפוש מתקדמים ומתעדכנים באופן יום-יומי. הם מציעים למשתמשים שפע של פסיקה ממגוון ערכאות וכן דברי חקיקה, מאמרים וספרות משפטית. חלקם כוללים טפסים, מחשבונים ושירותים שונים. עם זאת, ההרשמה למאגרים הללו כרוכה בתשלום דמי מנוי. משכך, לא תמיד היא משתלמת למי שתחום המשפט אינו עיסוקו העיקרי.

יחד עם מאגרים אלה, האינטרנט מציעה מגוון רחב של מקורות חלופיים למידע משפטי ישראלי. אלה פתוחים לשימוש חינם אין-כסף והם יכולים לשמש כמקור בלתי-נדלה לכל אדם וארגון עסקי.

בראש רשימת האתרים בהקשר זה, נמצא האתר הרשמי של הרשות השופטת (www.court.gov.il). האתר, שעבר מתיחת פנים לאחרונה, מציע מנוע חיפוש בסיסי לאיתור החלטות של ביהמ"ש העליון. הוא מאפשר גישה לחיפוש במאגר הכולל את פסיקת יתר הערכאות המשפטיות בישראל, אם כי מאפייני החיפוש במאגר זה מצומצמים למדי ומאפשרים חיפוש רק לפי בית-המשפט, תאריך, שם השופט, סוג התיק ומספרו. אין בו אפשרות לערוך חיפוש פסיקה לפי טקסט חופשי או שמות הצדדים. אתר זה טומן בחובו גם מידע שימושי לציבור הרחב, כגון: חוברות הסבר, תעריפי אגרות, טפסים משפטיים, דברי חקיקה בטקסט מלא ועוד.

אתר משרד המשפטים (www.justice.gov.il) כולל גם הוא מידע משפטי במגוון של נושאים. ניתן לאתר את ההנחיות והנתונים הרלבנטיים ליחידות משרד המשפטים - לרבות רשמי הפטנטים והחברות - טפסים ומאגרי מידע שונים. כך לדוגמה יימצא בו המידע שלהלן:
 

  • אתר רשם החברות, השותפויות ושמות העסק - כולל מאגר המאפשר קבלת פרטי חברה לפי שם / מספר רישום, הנחיות וטפסים להקמת חברה חדשה, לדיווחים שוטפים ולפירוק חברה.
  • אתר רשות הפטנטים - כולל את יומן הפטנטים והמדגמים, מאגר סימני המסחר הישראלים, מנגנון להגשת בקשות לרישום סימני מסחר ומידע כללי.
  • אתר היועץ המשפטי לממשלה - כולל תיעוד מקיף והיסטורי של הנחיות היועמ"ש.

אתר הרשות המחוקקת - כנסת ישראל (www.knesset.gov.il), כולל מאגר גדול של דברי חקיקה, לרבות: חוקי יסוד, חוקים בעלי ענין, הצעות חוק וחקיקת משנה. מטבע הדברים, כולל האתר מידע רב אודות הכנסת, נציגיה והועדות הפועלות בה. מתפרסמים בו פרוטוקולים של ישיבות הכנסת וועדותיה, שהם כלי רב-ערך בהתחקות אחר משמעותם של חוקים.

אתרים ציבוריים רבים נוספים מציעים מידע-עזר רב, חלקו הניכר נושא אופי משפטי. כך מציע אתר משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (www.moit.gov.il) מאגר מידע להסכמי העבודה הקיבוציים במשק. באתר משרד התקשורת (www.moc.gov.il) מתפרסמים רישיונות משרד התקשורת והנחיותיו. באתר הרשות להגבלים עסקיים ניתן לעיין בהחלטות הממונה על ההגבלים העסקיים ובפסיקה רלבנטית. באתר הלמ"ס (www.cbs.gov.il ) תוכלו למצוא כלי עבודה ונתונים סטטיסטיים רבים ועוד. באתר מינהל מקרקעי ישראל (www.mmi.gov.il). מופיעות כל תוכניות המיתאר ותוכניות בנין הערים של ישראל, ובאתר עירית תל-אביב (www.tel-aviv.gov.il) ניתן לבקש מידע תכנוני הכולל איתור גוש חלקה, פירוט זכויות בנייה, יעוד לפי תכנית בנין עיר ועוד. רשימת עורכי הדין בישראל מתפרסמת באתר לשכת עורכי הדין (www.israelbar.org.il).

רבים ממאגרי המידע המשפטיים בתשלום, כוללים תכנים הפתוחים לציבור הרחב ללא תשלום. כך למשל, אתר מאגר המשפט הישראלי 'נבו' (www.nevo.co.il) מציע מאגר של טפסים משפטיים וממשלתיים, הנחיות של רשויות השלטון השונות, כתבי אמנה, מפת אזורי שיפוט, אינדקס קישורים ועוד.

מאגרים אחרים, דוגמת האתר www.psakdin.co.il, מאפשרים הרשמה לעלוני מידע הנשלחים באמצעות דואר אלקטרוני. עלונים אלו, כוללים דיווח תמציתי על פסקי-דין מעניינים שהתקבלו לאחרונה, אך צפייה בפסקי-הדין הללו בטקסט מלא תהיה כרוכה בתשלום, או הרשמה למאגר. מי שמעוניין לקרוא את פסק-הדין במלואו, מבלי לשלם על כך, יכול לרשום לפניו את מספר ההליך המפורט בגוף עלון המידע ולחפש את פסק-הדין המלא באתר מערכת המשפט, כמפורט לעיל.

מקור חשוב נוסף, הוא אתרי אינטרנט המופעלים על-ידי משרדי עו"ד בישראל. האתרים הללו מכילים תכנים שימושיים, בהתאם לתחומי העיסוק של אותם משרדים, כגון: הוצאה לפועל, נזיקין, מיסוי, דיני עבודה ועוד. כך למשל, אתר משרדו של המחבר, בכתובת www.law.co.il, כולל אלפי ידיעות חדשותיות, מאמרים, פסקי-דין ותכנים ייחודיים בתחומי ההתמחות של המשרד: אינטרנט, מחשבים, פרטיות, קניין רוחני ועוד. האתר מאפשר הרשמה גם לרשימות דיוור, המאפשרות עדכונים בתדירויות שונות על ההתפתחויות האחרונות בתחומי המשפט והאינטרנט. על-מנת למצוא את אתרי המשרדים לעריכת דין אפשר להיעזר באינדקס שב- law.co.il.

כמובן, שלרשות המחפש מידע משפטי באינטרנט עומדים גם מנועי החיפוש הכלליים, דוגמת Google או Yahoo. כללי החיפוש במנועים הללו יכולים להחזיק מאמר שלם בנקל, אך חשוב לזכור כי חיפוש נכון מחייב הגדרה טובה של המילים המאפיינות את נושא החיפוש, שימוש במילים נרדפות, צמצום של נושאי החיפוש תוך שימוש בכלים המציע כל אתר ואתר ובעיקר אורך רוח. חיפוש מוצלח.