למה לי כאב הראש הזה?

האינטרנט מחוללת מהפכה בתעבורת המידע בעולם. מה שהיה פעם מרוחק ימים אחדים, מהלך הזמן הדרוש לדואר-אקספרס להגיע לחו"ל ובחזרה, נמצא כעת על צג המחשב, בזמן-אמת; הפסיקה והספרות באנגלית, שחייבו בעבר בילוי של אחר-צהרים בפקולטה הסמוכה למשפטים, נגישים כעת מהכורסה במשרד והחיפוש בהם מהיר וקל מכפי שהיה אי-פעם.

מדוע אפוא עורכי הדין בישראל אינם מתחברים בחדווה לאינטרנט, בעוד שעמיתיהם בארצות-הברית כבר שכחו את היום שבו עבדו בלא דואר-אלקטרוני? התשובה לכך נעוצה מן הסתם תערובת של שמרנות, חרדת-מחשבים בדרגות שונות (הכרתי עורכת-דין שהשתמשה בצג המחשב רק כדי לתלות עליו פתקאות דביקות) ואי-ידיעת העובדות לאשורן. בכך יעסוק טיפולנו...אה, מאמרנו, הפעם - מה יכול עורך-הדין להפיק מהרשת? מדריך למתלבט:

ועידת אודיו
פירסום
שיחות טלפון באינטרנט
משלוח פקס ברשת
כלים לשיתוף פעולה בעבודה
דואר אלקטרוני
מידע שימושי
שירותים כלליים

דואר-אלקטרוני (Email)

לתחילת העמוד

היישום הנפוץ ביותר באינטרנט, ולא בכדי. הדואר האלקטרוני מאפשר משלוח מכתבים משולחן עורך-הדין לרחבי תבל בלחיצת כפתור אחת. בלחיצת מקש שני ניתן לצרף לכל הודעת דואר-אלקטרוני כל קובץ מחשב. לדוגמה, את נוסח החוזה האחרון הנדון בין הצדדים. המקבל יוכל להדפיס את המסמך אצלו באיכות מקור (או, טוב מכך, לשנותו על גבי צג המחשב שלו כאילו הודפס במשרדו ממש). היתרון על פני פקסימיליה בולט: העלות זולה בהרבה, שכן משלוח הדואר האלקטרוני מבוצע לאחר חיוג למספר טלפון מקומי בישראל וההודעה משוגרת ליעדה בתוך שניות; האיכות אף היא טובה פי כמה; שמירת הודעות ה-Email פשוטה והחיפוש ביניהן מהיר חלק מהתוכנות מאפשרות משלוח הודעה קולית לנמען, ולבסוף - דואר-אלקטרוני ניתן להצפנה פשוטה-יחסית, המקנה משמעות חדשה לחסיון המקצועי. התמיכה בעברית לוקה בחסר במרבית התוכנות אך לכותבי אנגלית סבירה זו איננה בעיה כלל, מה גם שמרבית התוכנות כוללות בודק-איות. וכך מוצאים עצמם שני ישראלים, האחד בתל-אביב והשני, נגיד, בחולון, מעבירים זה לזה מסרים באנגלית. משונה? לא בטוח (אבל בכל מקרה, מאד יעיל). האנגלית ממילא היא שפת הרשת.

מידע משפטי

לתחילת העמוד

כמות המידע ברשת מעוררת השתאות. אכן, המידע בעברית עוד לוקה בחסר ולפי שעה השימוש ברשת לחיפוש מידע מתמקד במשפט השוואתי. אבל כבר אפשר למצוא באינטרנט את פסיקת החודש האחרון בבית המשפט העליון, מאמרים בנושאי משפט ואינטרנט בעברית, ועוד. לכשיפתח האתר המתוכנן של בית המשפט העליון, וגם משרד המשפטים יממש את תוכניותיו להצבת מידע בעברית ברשת, כי אז תהיה סיבה של ממש להתחבר לאינטרנט מן המשרד. כבר עתה, עושר המידע השוטף ומגיע מארצות הברית מעורר קנאה עזה. אין כמעט דין פדראלי שלא ניתן לאתר ברשת בקלות יתרה, ולעתים קרובות גם דיני המדינות נמצאים שם. פסיקת בית המשפט העליון של ארצות הברית מוצבת באינטרנט, לרבות תקציר, בתוך שעות מהינתנה (וגם פסיקת בית הלורדים של אנגליה מבטיחה להתפרסם בתוך שעתיים, אלא שהיא אינה מקוטלגת והדבר מקשה על החיפוש בה).

שירותים כלליים

לתחילת העמוד

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דרך מכרזי הממשלה, יצירת קורות חיים באנגלית, שירותים למחקר משפטי, 144 אינטרנטי - ברשת יש שפע של אתרים היכולים לסייע בניהול המשרד והעבודה ולהוזילם. הנה כמה דוגמאות:

  • הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - יותר נתונים סטטיסטיים מישראל מכפי שהיית מוכן לקרוא, כולל כמובן המדד לגירסאותיו השונות.
  • דפי זהב באינטרנט - עם מאגר מידע על מנויי הטלפון בישראל (פעימות מונה אחת לחיוג לרשת במקום תשלום ארבע פעימות מונה ל- 144).
  • וורד-פאואר - תרגומים מעברית לאנגלית ולהפך.
  • aOnline - מידע על החברות הציבוריות, הנסחרות בבורסה לנירות-ערך בתל-אביב.

שיחות טלפון באינטרנט

לתחילת העמוד

את השוק של שיחות טלפון באמצעות האינטרנט יצרה חב' ווקל-טק הישראלית. העיקרון - גם בעידן של ברק, קווי זהב ובזק בינלאומי, המחיר הוא חסר תחרות, בפרט אם אתה נדרש לנהל שיחות ארוכות ממושכות לחו"ל, מפני שהחיוג נעשה בשיחה מקומית. החסרונות: איכות הקול אינה טובה; לא כל התוכנות מאפשרות חיוג מן המחשב למכשיר טלפון רגיל.

  • Internet Phone - התוכנה של ווקל-טק שהציבה את הסטנדרטים לטלפוניה ברשת - מאפשרת כיום משלוח הודעות קול, ועידת וידאו (ראה בהמשך) ועבודה משותפת על קבצים.
  • Net2Phone - תוכנה המאפשרת חיוג מן הרשת אל טלפונים "רגילים" ברחבי העולם - משווקת בישראל על-ידי נטוויז'ן.

משלוח פקס ברשת

לתחילת העמוד

ענף מתפתח, המתבסס אף הוא על העיקרון שהחיבור לאינטרנט מתבצע בשיחת טלפון מקומית. עורך-הדין מחייג למספר מקומי, משגר פקסימיליה מן המחשב שלו והיא מגיעה למכשיר פקס בקצה העולם. אם ברצונו לשגר באופן זה מסמכים שלא הופקו במחשבו, עליו לסרוק אותם קודם ולהפכם לקובץ מחשב. חברה אחת הציגה בתערוכת Internet World שנערכה לפני חודשים אחדים בירושלים, מכשיר, המאפשר אף משלוח מסמכים מהפקסימיליה הרגילה במשרדך לתיבת הדואר האלקטרוני של הנמען בחו"ל (ואם הוא מצויד באביזר תואם - ישירות למכשיר הפקס שלו, והכל בעלות של שיחה מקומית!).

החסרון הבולט של משלוח פקסים באינטרנט הוא שלפי שעה מרבית התוכנות אינן מאפשרות שיגור בזמן אמת. המסמכים משתהים פרק זמן כלשהו על הרשת לפני שהם מגיעים ליעדם.

על כל פנים, למשלוח פקס באמצעות האינטרנט יש פוטנציאל לשנות מן הייסוד את שוק הפקסימיליות, ותוכנה מובילה אחת כבר הטמיעה את האופציה כחלק בלתי נפרד ממנה. המדובר בגירסה 8.0 של WinFax, אחת התוכנות הנפוצות ביותר לשיגור מקסימיליות, נמצאת להורדה ושימוש ניסיוני באתר של חב' סימנטק.

כלים לשיתוף פעולה בעבודה

לתחילת העמוד

כלים אלה מאפשרים לכמה עורכי-דין, בנקודות מרוחקות, לדבר ביחד, לצפות האחד בשני באמצעות "ועידת וידאו" (Video Conferencing), להחליף קבצי מחשב זה עם זה וגם לעבוד במקביל על קבצים - לדוגמה, לנסח במשותף חוזה. המילה האחרונה עוד לא נאמרה בתחום, אולם שתי השחקניות העיקריות - מייקרוסופט ונטסקייפ - כבר הפיקו תוכנות מסוג זה: NetMeeting של MS נחשבת לתוכנה מצוינת ו- Conference של נטסקייפ כלולה בחבילה המלאה של תוכנת Netscape Communicator הפופלארית. הכלים הללו שימושיים גם למי שאינם עובדים מול עמיתים או לקוחות בחו"ל. באותה מידה של הצלחה ניתן לתקשר כך בין המשרד בירושלים לסניף שבתל-אביב, או בין המשרד באילת לעורך הדין שעובד מולו במטולה.

ועידת וידאו (Video Conferencing)

הטכניקה כבר אוזכרה כאן. השימוש בה הולך וגובר בעסקים והיא עתידה להחליף במידה רבה את השיחה הטלפונית המקובלת בתוך שנים אחדות (וגם, מה צער, לחסוך בנסיעות עסקים לחו"ל).

פירסום

לתחילת העמוד

אחרון חביב, ובישראל גם בעייתי. פרסומת? הס מלהזכיר. בעולם, משרדים לעריכת דין מקימים אתרי-ענק באינטרנט, הכוללים את שמות ותולדות החיים של עורכי הדין והשותפים, תעריפי שכר הטרחה הנהוגים אצל, תיאור של התמחויותיהם והתיקים הגדולים שהוציאו את שמם לטובה, תקנון היחסים בין המשרד ללקחותיו, מאמרים ומידע משפטי ומה לא. עם כניסתו לתוקף של התיקון בכללי האתיקה המאפשר לעורכי דין לציין את התמחויותיהם מתוך רשימה סגורה (ומשונה, חייבים להודות) של תחומים, צפוי אולי גם אצלנו שינוי בתחום זה. לפי שעה מספרם של האתרים שהקימו עורכי דין בישראל הוא נמוך להפליא. אופציה נוספת היא הרשמה במסדי-נתונים של עורכי דין:

פורם בבטאון לשכת עורכי-הדין