בריטניה: קריאה לרגולציה של חברות טכנולוגיה נגד "פייק ניוז"

אולי יעניין אותך גם

דו"ח של ועדה פרלמנטרית שהוקמה בבריטניה בנושא הטעייה מכוונת ברשת ו-"Fake News" התפרסם השבוע בעקבות חקירה ממושכת שקיימה הוועדה. הדו"ח מאשים את מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בכך שבחר שלא להופיע בפני הוועדה ובחר שלא להגיב להזמנות הוועדה. הדו"ח קובע כי פייסבוק הפרה בכוונה וביודעין את דיני הגנת פרטיות ודיני ההגבלים העסקיים במדינה. זאת, לאחר שהוועדה מצאה ראיות לכך שפייסבוק התעלמה מהגדרות הפרטיות של משתמשיה והעבירה מידע למפתחי יישומים מסוימים בתמורה לגביית מחירים גבוהים על פרסום. עוד מצאה הוועדה כי פייסבוק הפלתה בין מפתחי יישומים בקבלת גישה למידע.

הדו"ח קורא להטלת אחריות משפטית על חברות טכנולוגיה, באופן שיחייב אותן לפעול נגד תכנים מזיקים ובלתי חוקיים בשירותיהן. בנוסף, הדו"ח דורש ליצור קוד אתי שיגדיר מה יוגדר כתוכן מזיק. עוד קובע הדו"ח כי יש למנות רגולטור עצמאי שיהיה אחראי על ניטור פעילותן של חברות הטכנולוגיה, אשר יהיה בעל סמכויות סטטוטוריות ויכולת לפעול משפטית כנגד חברות המפרות את הקוד האתי. הדו"ח ממליץ כי חברות הכושלות בניטור והסרה של תוכן מזיק או לא חוקי יהיו חשופות לקנסות כבדים, שכן "חברות מדיה חברתית אינן יכולות להסתתר מאחורי הטענה כי הן 'פלטפורמה' בלבד וכן לטעון שאין להן אחריות על ויסות התוכן באתרים שלהן". 

את הרגולציה החדשה מציע הדו"ח לממן באמצעות היטל על חברות טכנולוגיה הפועלות בבריטניה, באופן דומה לזה שהמגזר הבנקאי מממן את עלויות התפעול של הרשות להתנהגות פיננסית הבריטית (Financial Conduct Authority).