השמצות שפרסמו אחרים בפייסבוק - אסור לשתף, מותר לעשות לייק

אולי יעניין אותך גם

אלמוני פרסם פרסומים משמיצים בפייסבוק - האם מותר לנו לשתף את הפרסומים האלה? האם מותר לנו "לחבב" אותם (Like)? אלה השאלות אליהן נדרש לאחרונה בית המשפט המחוזי בת"א, במסגרת ערעור על פסק-דינו של בית המשפט השלום בעיר משנת 2016. בית המשפט פסק כי יש להבדיל בין פעולת החיבוב לבין פעולת השיתוף. הראשונה לא תקים חבות בגין לשון הרע, בעוד שפעולת השיתוף היא פעולה אקטיבית שתביא לחשיפת של יתר של הפוסט המקורי ולכן תוביל לחבות.

כאמור, בית המשפט השלום בת"א דחה תביעת לשון הרע שהגישה המערערת נגד המשיבים [ת"א 19430-10-16]. המערערת, נידיילי תקשורת בע"מ, מוציאה לאור מקומון בר"ג וגבעתיים. המשיבים (הנתבעים בהליך הראשון) נחשפו בפייסבוק לפרסומים של אחרים (אלמונים) בגנות המקומון, ובחרו ללחוץ על כפתורי ה"חיבוב" (LIKE) וה"שיתוף" (SHARE) בהתייחס לפרסומים אלה.   

ביהמ"ש השלום קבע כי הפרסומים המקוריים מהווים לשון הרע, אך כי "שיתוף" או "לייק" שנעשים על-ידי אדם ביחס לפרסום שכתב אחר אינם מהווים פרסום לשון הרע, וזאת בניגוד לכותב הסטטוס. המקומון ערער על פסק-הדין.השופטים ורדי, שנלר ורביד מבית המשפט המחוזי בת"א קבעו כי מאז שנחקק חוק איסור לשון הרע חלו תמורות רבות באופן שבו מתנהל השיח הציבורי וביכולתם של פרטים לממש את חופש הביטוי וכי יש חשיבות מיוחדת להגנה על חופש הביטוי באינטרנט, "כיכר העיר" החדשה. בהיעדר עדכון ראוי לחוק, מוטב להחיל את דיני לשון הרע "בשינויים המחייבים" על פרסומים באינטרנט, שכן זירת הפייסבוק אינה פטורה מדיני לשון הרע.

נפסק כי פעולת החיבוב אינה מביאה באופן ודאי או ישיר להפצת התוכן, אלא עשויה להביא לכך בחלק מהמקרים, מבלי שיש למשתמש בהכרח שליטה על כך. לא ניתן לקבוע כי מדובר בפעולה אקטיבית אשר תביא בהכרח להגדלת מעגל הנחשפים. פעולת השיתוף היא העברת דבריו של אחר לקהל נוסף, שנעשית באופן אקטיבי.

יש להבחין בין פעולת החיבוב לשיתוף. האחרונה היא פעולה אקטיבית שבהכרח תגרום לחשיפת יתר של הפוסט המדובר והיא נועדה לשם כך. יש לראות בפעולה זו כפרסום לכל דבר ועניין. שונים הדברים ביחס לפעולת החיבוב, כאשר בפעולה זו כל רצון הפועל הוא להודיע למפרסם הפוסט, ולאלה שכבר נחשפו לו, מה דעתו אודות הפוסט. אין לראות בפעולה זו כפרסום נוסף או משני. לפי הסכמה דיונית אליה הגיעו הצדדים, המשיבים יפצו את המקומון ב-5,000 ש"ח כפיצוי בגיף שיתוף אחד מהפרסומים המשמיצים. לעיון בפסק-הדין המלא: ע"א 35757-10-16 נידיילי תקשורת בע"מ נ' שאול ואח' (16.1.2019).