הכנסת אישרה את התיקון לחוק זכות יוצרים המגביר את האכיפה על הפרות באינטרנט

אולי יעניין אותך גם

מליאת הכנסת ה-20, באחת מפעולות החקיקה האחרונות שלה, אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק זכות יוצרים (תיקון מס' 5), התשע"ט-2019. התיקון החדש לחוק זכות יוצרים מסדיר מנגנונים שיאפשרו לבעלי זכויות יוצרים גישה לבתי המשפט וכלי אכיפה מתקדמים לצורך שמירה על קניינם הרוחני, בעיקר מפני הפרות ברשת האינטרנט.

בין היתר, יוכלו בעלי הזכויות לפנות לביהמ"ש ולקבל סעד של צווי הגבלת גישה לאתרי אינטרנט פיראטיים המפרים זכויות יוצרים. החוק קובע הליך סדור ושיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת שהוא בוחן הוצאת צו הגבלת גישה, ובין היתר את נחיצות הצו, חומרת ההפרה, הפגיעה בפרטיות של המשתמשים והחשש להגבלת גישה לאתרים אחרים. בנוסף, אם המטרה של מניעת הפרת זכות היוצרים תושג באמצעות הסרת התכנים המפרים, יש להעדיף אמצעי זה על פני הגבלת גישה לאתר כולו.

התיקון לחוק אף מסדיר הליך מובנה שיאפשר לאדם שזכות היוצרים שלו הופרה ברשת, לפנות לבית המשפט בבקשה לחשוף את פרטי המפר, וכן קובע עבירות פליליות חדשות של העלאת תכנים מפרים לאינטרנט על דרך עיסוק ובמטרה להפיק רווח מאותם תכנים מפרים.

בנוסף לכלי האכיפה החדשים, התיקון קובע הסדרים חדשים שיקלו על נגישות למידע באינטרנט. כך, יתאפשר השימוש ב"יצירות יתומות", שהן יצירות שלא ניתן לדעת או לאתר את בעלי הזכויות בהן. 

בנוסף, התיקון לחוק קובע כי לא יוטלו פיצויים ללא הוכחת נזק על שימוש לא מסחרי על-ידי מפרים תמימים שעושים שימוש בתמונות, ציורים וכד' שמצאו באינטרנט, וכן גופים שמטרתם היא הנגשת מידע ותרבות לציבור כגון ספריות וארכיונים, שלא יצטרכו לחשוש מהאפקט המצנן בדמות הפיצוי ללא הוכחת נזק.

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה כי "הכנסת אישרה חוק חשוב שהובלנו, שיעזור ליוצרים במדינת ישראל. נעשה היום צעד חשוב ואמיץ לצורך הגנה על זכויות יוצרים ומניעת תופעת הפיראטיות. אני מודה לאשכול קניין רוחני במחלקת ייעוץ וחקיקה על עבודתם המקצועית והמסורה". מקור: דוברות משרד המשפטים. לעיון בנוסח המלא של הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית, לחץ כאן.