ארה"ב: מותר לפרוץ סמארטפונים ומכשירים אלקטרוניים לצרכי תיקון

אולי יעניין אותך גם

פטורים חדשים, המהווים חריג לכלל הקבוע בחוק זכויות יוצרים האמריקאי (ה- Digital Millennium Copyright Act) האוסר על עקיפת מנגנוני הגנה המונעים גישה ליצירות המוגנות בזכויות יוצרים, נקבעו בתקנות חדשות של משרד זכויות היוצרים האמריקאי. ה-DMCA מסמיך את משרד זכויות היוצרים הפועל תחת ספרית הקונגרס בארה"ב לקבוע חריגים, בהם עקיפת אמצעי הגנה מותרת. אחד הפטורים הקיימים שחודש כעת מכשיר, לדוגמה, עקיפת אמצעי הגנה של יצירות ספרותיות השמורות במדיה דיגיטלית כדי לאפשר פונקציונליות של הקראת טקסט, במקרים בהם היצירות נרכשו על ידי אנשים עיוורים. 
  
הפטורים העיקריים בתקנות עוסקים בעקיפת מנגנוני ההגנה על תוכנה, לאחר שנמצא כי יצרני מכשירים השתמשו באיסור על עקיפת אמצעי הגנה כדי למנוע תיקון של מכשירים על ידי בעליהם. הפטורים החדשים נועדו לאפשר עקיפה חוקית של אמצעי הגנה כאשר מטרתה תיקון מכשירים פופולריים, כגון טאבלטים, סמארטפונים וכלי רכב. 

התקנות החדשות מתירות לפרוץ לקוד המכשירים במקרים הבאים:

  • עקיפת אמצעי ההגנה של תוכנות עזרי קול (Voice assistant devices), כמו Alexa של Amazon או Google Assistant. 
  • פריצה  (unlocking) חוקית של סמארטפונים חדשים, ולא רק סמארטפונים משומשים. 
  • פטור כללי לעקיפת אמצעי הגנה למטרת תיקון סמארטפונים, מכשירי חשמל ביתיים, ומערכות ביתיות. 
  • תיקון  מכוניות, טרקטורים, וכלי רכב יבשתיים אחרים. 
  • פטור המאפשר לצדדים שלישיים לעקוף אמצעי הגנה למטרת תיקון מכשירים בשם בעליהם. 

התקנות אינן כוללות פטור בתחום תיקון קונסולות משחקי וידאו (כמו Xbox) ומכשירים אחרים כמו ספינות ומטוסים. בנוסף, התקנות עדיין אינן מאפשרת לסחור בכלים המאפשרים לעקוף אמצעי הגנת תוכנה, גם אם הם מיועדים לאפשר תיקון מכשירים. מקור: The Verge (מאת: חיים גרטנברג)