אירופה: קנס מילארדים לגוגל על ניצול לרעה של שליטתה בשוק הסמארטפונים

האיחוד האירופי הטיל על Google קנס חסר תקדים בסך 4.3 מיליארד אירו (כ-5 מיליארד דולר) על הפרת חוקי התחרות ביבשת. הנציבות האירופית מסרה כי גוגל ניצלה לרעה את שליטתה בשוק הסמארטפונים, באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד, ב-3 דרכים עיקריות: שילב מנוע החיפוש והדפדפן כרום לתוך מערכת ההפעלה; חסימה של יצרני טלפונים חכמים מיצירת מכשירים שפועלים על-בסיס גרסאות שהתפצלו מאנדרואיד (forked); תשלום תמורה משמעותית ליצרניות מכשירים על-מנת לכלול במכשירים את אפליקציית מנוע החיפוש של החברה (פרקטיקה ממנה חדלה החברה בשנת 2014, לאחר שהאיחוד החל את בדיקתו בנושא).

בהתאם להחלטתה, על גוגל להפסיק את התנהלותה הבלתי-חוקית בתוך 90 ימים ממועד ההחלטה. המשמעות היא שגוגל לא תוכל עוד לחייב יצרני מכשירים חכמים להתקין מראש את כרום ואת מנוע החיפוש, כתנאי לגישה לחנות האפליקציות Google Play. גוגל גם תידרש לחדול מלחייב יצרני מכשירים משימוש בגרסאות אחרות של אנדרואיד. מקור: The Verge (מאת טום וורן).

לפני כשנה הטילה אירופה על גוגל קנס בסך 2.9 מיליארד דולר, על כך שבאופן לא הוגן מנעה את הצגתם של אתרים מתחרים במנוע החיפוש. החלטת הממונה ציינה כי שירות הקניות המקוון של גוגל קיבל עדיפות בהשוואה לשירותי קניות מתחרים בתוצאות החיפוש.

גוגל הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה, כפי שעשתה גם ביחס לקנס הקודם שהוטל עליה.