ארה"ב: חקיקה תקדימית לצמצום החסינות למפעילי שירותים מקוונים עברה בקונגרס

אולי יעניין אותך גם

לראשונה מזה יותר מעשרים שנים, העביר השבוע הקונגרס האמריקאי חקיקה תקדימית לצמצום החסינות המשפטית שמוענקת למפעילי שירותים מקוונים על פרסום ואירוח תוכן לא חוקי. לאחר שהנשיא טארמפ יחתום על החוק ויכניס אותו באופן רשמי לספר החוקים האמריקאי, אתרים, מפעילי שירותים ופלטפורמות אינטרנט שיימצאו כ"מעודדים או מקדמים זנות" בשל כך שמתפרסמים בהם תכנים כאלה שמקורם בגולשים - יחובו באחריות משפטית לפי דינים פדרליים ומדינתיים האוסרים על סחר בבני אדם למטרות זנות.

החוק הטרי - (Stop Enabling Sex Traffickers Act (SESTA - זכה לתמיכה רחבה וחוצת מפלגות בקונגרס. מתנגדיו סבורים שהוא יביא לאפקט מצנן על מפעילי שירותים מקוונים, שיפעילו צנזורה רחבה גם על תכנים שבסופו של דבר נחשבים ללגיטמיים, על מנת למזער כל סיכון לאחריות משפטית. מנגד, תומכי החוק הסבירו שהאינטרנט לא נועד להוות נמל מבטחים לסחר בבני אדם למטרות זנות ובכך מטפל החוק החדש.

אחד המניעים המרכזיים לחוק החדש היה פרשת Backpage - אתר אמריקאי למודעות מקוונות בו גולשים פרסמו הודעות על שירותי ליווי של קטינים. תביעה נגד האתר נדחתה בפסק דין שקבע כי האתר נהנה מחסינות גורפת של מפעילי פלטפורמות אינטרנט. בית המשפט העליון האמריקאי סירב לדון בבקשת רשות ערעור על פסק הדין והוא נותר על כנו. מקור: ארס טכניקה (מאת: ג'ון ברודקין).

רקע קצר: מאז 1996, חסינות רחבה מפני אחריות משפטית מוענקת בארה"ב לפלטפורמות אינטרנטיות לפי חוק המהוגנות בתקשורת הפדרלי (Communications Decency Act). החסינות חלה ביחס לתוכן פוגעני שמקורו בגולשים שמתפרסם בפלטפורמות. החוק, שעד כה גבר על כל חקיקה מדינתית בארצות-הברית ועל חקיקה פדרלית רבה, קובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא היה ניתן, ככלל, להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת ולחייב אותן לסנן תכנים שמקורם בגולשים. מומחים למשפט ואינטרנט נוהגים להצביע על החוק הזה כאחד הקטליזטורים המשפטיים המרכזיים שאפשרו את פריחת האינטרנט מאז 1996, מאחר והוא שחרר את מפעילי השירותים המקוונים מהצורך להשקיע משאבים בסינון תכנים פוגעניים ומנע "אפקט מצנן" על ביטויים ברשת.

עדכון: הנשיא טראמפ חתם על החוק ב-11 באפריל 2018 והוא נכנס לספר החוקים בארה"ב.