ישראל: בקשה לייצוגית בגין שיתוף מידע בין פייסבוק לווטסאפ

אולי יעניין אותך גם

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית שעניינה בשיתוף המידע אודות נתוני משתמשים בין אפליקציית המסרים המידיים Whatsapp וחברת האם שלה פייסבוק. המבקשים, עוה"ד יצחק אבירם ושחר בן מאיר, ביססו את תביעתם ובקשתם על עילות של "הפרת הזכויות לפרטיות, פגיעה בפרטיות הציבור, ניצול מעמד של מונופול לרעה, גרימת נזק לציבור לרבות עשיית עושר שלא במשפט".

סכום התביעה הייצוגית הוערך על-ידי המבקשים ב-3 מיליארד שקלים, בין היתר לאור שיעור החדירה הגבוה של פייסבוק וווטסאפ בישראל. הם דורשים כי בית המשפט יורה על מתן "צו עשה המורה לחברות לאפשר לכל משתמש להורות להן שלא לשתף את נתוני וואטסאפ שלו עם פייסבוק, ולהורות למשיבות למחוק ממערכות המחשוב שלהן כל מידע שנאסף מאפליקציית וואטסאפ".

המבקשים אף מותחים ביקורת חריפה על הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים (רמו"ט לשעבר) ומציינים כי "המעשה אסור, אך הרגולטור הרלוונטי בישראל חלש ופוחד מלהשתמש בכוחו. עובדה שעד עתה לא נשמעה ממנו אף לחישה לכיוון פייסבוק בשום עניין". מקור: כיכר השבת (מאת בני סולומון).

law.co.il מזכיר כי העברת המידע מווטסאפ לפייסבוק זכתה לביקורת נוקבת מצד שורה של רגולטורים באירופה, עובדה שאף מאוזכרת בגוף בקשת האישור. היא הולידה חקירה של 28 רשויות להגנת מידע באירופה שדרשו מוואטסאפ לחדול משיתוף מידע על משתמשיה עם חברת האם שלה עד אשר יימצאו פתרונות משפטיים הולמים. בין היתר, רשות ההגבלים העסקיים באיטליה הטילה על ווטסאפ קנס של 3 מיליון אירו על ליקויים באופן בו החברה ביקשה וקיבלה את הסכמת משתמשיה לשיתוף המידע האישי שלהם עם פייסבוק. פייסבוק גם נענתה בשנה שעברה לדרישת רגולטור הפרטיות הבריטי להימנע משימוש במידע על משתמשי ווטסאפ מבריטניה לצרכי פרסום ושיפור השירות. גם רגולטור פרטיות מגרמניה הורה לפייסבוק לחדול מקבלת מידע מווטסאפ מכל 35 מיליוני משתמשיה בגרמניה וכך אף נהג רגולטור הפרטיות הצרפתי.