שירותי מוזיקה זכו – לפני 1972 לא היו זכויות יוצרים בהקלטות בפלורידה

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט העליון במדינת פלורידה קבע פה אחד כי הקלטות מוסיקליות (מאסטרים), כמו גם כל הקלטה אחרת, שנוצרו לפני 1972 - מצויות בנחלת הכלל, אינן מוגנות בזכויות יוצרים והשימוש בהן מותר ללא צורך בתשלום תמלוגים. ההחלטה בעניין ניתנה במסגרת הליכים שפתחה להקת הרוק "The Turtles", שמנהלת מאבק ארוך שנים ביחס לתשלום תמלוגים על הקלטותיה שקדמו לשנת 1972.

הנתבע - שירות הרדיו הלוויני Sirius-XM (בדומה לרדיו האינטרנטי "פנדורה" המנהל הליכים דומים) - טען כי החובה לתשלום תמלוגים אינה חלה ביחס להקלטות שמקורן לפני 1972. חוק זכויות היוצרים הפדרלי בארצות-הברית מגן רק על רשומות קול שנוצרו לאחר 15 בפברואר 1972. הזכויות בהקלטות קודם לתאריך זה הוסדרו בדינים מדינתיים בארה"ב, המשתנים ממדינה למדינה. ביהמ"ש העליון בפלורידה קבע כי המשפט המקובל במדינה אינו מגן על ההקלטות נשוא התביעה. לעיון בהחלטה המלאה: Flo & Eddie, Inc. v. Sirius XM Radio, Inc. מקור: Digital Music News (מאת פול רסניקוף).

בשנת 2015 "פנדורה" הסכימה לשלם בפשרה סכום של 90 מיליון דולרים לאיגוד חברות התקליטים בארה"ב (RIAA), עבור השמעת מוזיקה שהוקלטה לפני 1972. הפשרה כיסתה את כל שימושי העבר של פנדורה. חברות התקליטים הגדולות תבעו את פנדורה בטענה שהפרה זכויות יוצרים ברשומות הקול הישנות (קישור לכתב התביעה מצוי כאן). בתביעתן, טענו החברות כי שירות המוסיקה אינו משלם עבור השימוש בהקלטות הללו. חברות המוסיקה סברו כי בהתאם לחוקים של מדינות ארה"ב, לרבות חוקי מדינת ניו-יורק שבה הוגשה התביעה, גם מה שהוקלט לפני מועד זה נהנה מהגנת זכויות היוצרים מכוח המשפט המקובל. תביעה דומה הוגשה גם נגד שירות הרדיו הלוויני Sirius-XM, שהתפשר עם חברות התקליטים בסכום של 210 מיליון דולרים.

כעת, נותר להמתין לראות מה תהיה ההשפעה של הפסיקה האחרונה על החלטותיהם של בתי משפט במדינות נוספות בארה"ב, בפרט כאלו שהדינים בהן דומים לחוק בפלורידה.