בקשה לבג"צ: למחוק את המאגר הביומטרי בגלל סעיף שנשכח בו

אולי יעניין אותך גם

סעיף 41(6) לחוק המאגר הביומטרי קובע כי ארבע שנים לאחר הקמת המאגר יש למחוק אותו - אלא אם שר הפנים הוציא, בהתיעצות עם שר המשפטים, בהסכמת שר האוצר ובאישור הכנסת, צו המרחיב את תחולת שלב הניסוי של החוק על כל תושבי המדינה. צו כזה לא הוצא והסעיף לא נמחק מהחוק. אשר על כן, התנועה לזכויות דיגיטליות בראשות עו"ד יהונתן קלינגר ביקשה היום מבג"צ להורות על מחיקת המאגר מכוח הסעיף שנשכח בו. 

הבקשה לעתירה שהגישה התנועה לבית המשפט העליון בטענה שחוק המאגר הביומטרי פגע בפרטיות תושבי ישראל. קלינגר מסביר את הרקע בפירוט בפוסט בפייסבוק -

במהלך חקיקת החוק של 2009 היו קשיים בקואליציה להעביר את החוק, והשר מיכאל איתן עמל קשה להביא את הצדדים לפשרה. במסגרת פשרה זו, הוחלט על "פיילוט": תקופת מבחן בת שנתיים בה שר הפנים יבדוק האם באמת צריך מאגר ביומטרי (שניתן להאריכה פעם אחת  בלבד). את הפיילוט היה צריך השר להתחיל עם צו שמאושר בכנסת, ואם הוא רצה להפוך את המאגר לחובה, הוא היה צריך להוציא צו שני.

הפשרה הזו כללה גם גלולת רעל. הגלולה הוכנסה על ידי ח"כ איתן וקבעה כי אם בתוך ארבע שנים מתחילת הניסוי לא יוציא שר הפנים צו שקובע שהפיילוט נחל הצלחה ויש להחיל אותו על כל תושבי ישראל, המאגר הביומטרי ימחק.

בפועל, במשך ארבע השנים בהן הכנסת היתה אמורה לפקח על הניסוי הביומטרי לא נערך פיקוח. לא היו דיונים על נחיצות המאגר ועל הדיווחים של הרשויות השונות, אלא כל פעם שהועדות הרלוונטיות התכנסו זה היה כדי לתקן תקנות או לתת הקלות כאלה ואחרות לרשות לניהול המאגר הביומטרי ולרשות האוכלוסין. בגלל שלא היו כאלו דיונים, ובגלל ששר הפנים לא היה יכול להיות חתום על צו שאומר "הפיילוט נחל הצלחה", הוא החליט לתקן את החוק.

בתיקון של החוק התנועה לזכויות דיגיטליות הצליחה להשפיע. החוק המתוקן קובע שלא תהיה חובה לשמור את טביעת האצבע, ובכלל, שעוד חמש שנים יש סיכוי שלא יהיו במאגר טביעות אצבע כלל.

מה שהממשלה שכחה להכניס בתיקון זה מחיקה של סעיף גלולת הרעל. נשאר סעיף שאומר שאם השר לא מוציא צו, ראש הממשלה לא מאשר את הצו, שרי האוצר והמשפטים לא מאשרים, הועדה המשותפת לא מאשרת והכנסת לא מאשרת, אז המאגר נמחק.

כשהיינו בדיונים על החוק, העלתי את הנושא בכנסת; חברי הכנסת שהתנגדו למאגר שאלו אותי מדוע העלתי את הנושא? מדוע נתתי לצד השני לגלות את הקלף החזק שלי, שהם שכחו להוציא את גלולת הרעל. התשובה שלי היתה שגיליתי את הקלף הזה בשלב שבו כדי לתקן הם היו צריכים לעצור את תהליך החקיקה, ולתקן את החוק מחדש.

לכן, הממשלה העדיפה להעביר את החוק יחד עם גלולת הרעל, והתחייבה שתעביר תיקון בקרוב.

ידעתי שהממשלה לא תעשה זאת, וידעתי שאפשר לסמוך על כך שהם ישכחו. וכך קרה. הממשלה שכחה למחוק את סעיף גלולת הרעל. אפילו שאמרנו זאת בועדה, אפילו שכתבנו על זה פרק שלם בעתירה, הם פשוט לא מחקו.