ארה"ב: שירות לניטור מדיה חוסה תחת הגנת השימוש ההוגן

אולי יעניין אותך גם

בית משפט פדראלי בניו-יורק פסק לזכות שירות ניטור המדיה TVEyes, במסגרת תביעה שהגישה נגדו Fox News בטענה להפרת זכויות יוצרים. ביהמ"ש קבע כי פעילות השירות חוסה תחת הגנת השימוש ההוגן בחוק זכויות היוצרים האמריקאי.

השירות המדובר משמש גופים רבים וביניהם גופי תקשורת, גופי ממשל, מכוני מחקר ועוד. השירות מנטר למעלה מ-1,400 תחנות רדיו וטלוויזיה (לרבות Fox News) ומאפשר למשתמשיו לחפש במאגר המידע שלו בהתאם למילות חיפוש שבחרו. השירות מציג לעיני המשתמשים תמלילים וקטעי וידאו מתוך התחנות שהוא מנטר, בהתאם לחיפוש שערכו.

פוקס טענה כי השירות פוגע ברייטינג שלה ובעסקיה, בין היתר משום שהוא מתחרה בשירות קטעי הוידאו המורשים שהיא מפעילה (שירות זה קשור בהסכמים בין היתר עם שירותים כמו Hulu, YouTube ו- יאהו!). ביהמ"ש קבע כי השימוש שעושה TVEyes בסרטונים שהיא מציגה הוא שימוש טרנספורמטיבי, מכיוון שהיא מוסיפה משהו חדש משלה ולא רק "אורזת מחדש" ומציגה את היצירות המוגנות.

כדוגמה, ציין השופט Alvin Hellerstein כי גם המשטרה משתמשת בשירות, על-מנת לעקוב אחר שידורי טלוויזיה המדווחים אודות עניינים הנוגעים לבטיחות הציבור ולכלכל את צעדיה בהתאם. ביהמ"ש ציין כי לולא השירות, היה נדרש להושיב צופה מול כל אחד מהערוצים הנצפים במשך 24 שעות ביממה. ביהמ"ש ציין כי מדובר בשירות שאף ספק תוכן אחר אינו מספק וכי אפילו ברשת לא ניתן להשיג גישה לכל התכנים הללו.

בית המשפט קבע עוד כי פוקס לא הצליחה להוכיח כי השימוש שעושה השירות בתכניה מוביל לפגיעה בשוק הפוטנציאלי שלה או בערכן של היצירות, בין היתר משום שאין בסיס לטענה כי השירות מהווה תחליף לצפייה בערוץ עצמו. ביהמ"ש ציין כי כנגד הפגיעה המינימלית האפשרית בשירות הקליפים של פוקס, ניצב הערך הרב שהציבור הרחב מפיק מהשירות.

ניצחונה של TVEyes לא היה מוחלט, כיוון שהשופט ביקש לבחון עוד נתונים ביחס לאפשרות שמעמיד השירות למשתמשיו להוריד (Download), לארכב, לשלוח בדוא"ל ולשתף את הקליפים שהוא מציג באמצעות רשתות חברתיות. מקור: The Hollywood Reporter (מאת אריק גרדנר).