תאד"מ 5697-03-22 קופף נ' פוטוק

אולי יעניין אותך גם

על בתי עסק להביא בחשבון כי לא תמיד הביקורת תהיה חיובית ותומכת (פסק-דין, שלום עפולה, הרשמת מאיה בלאו, 13.7.2024):

העובדות: תביעת לשון הרע. לתובעת עסק לייצור סבונים מחומרים טבעיים, לרבות סבון חלב אם. הנתבע ואשתו התקשרו עם התובעת בעסקה לרכישת סבון ומוצריו, שייוצרו מחלב אם שאוב שהיה ברשות אשתו של הנתבע, אותו התעתדה להעביר לידי התובעת לשם ייצור הסבון. העסקה בין הצדדים לא עלתה יפה. התביעה הוגשה בשל דברים שכתב הנתבע בדף הפייסבוק העסקי של התובעת. הנתבע טען כי הפרסום אינו לשון הרע וכי עומדות לו גם הגנות חוק איסור לשון הרע.

נפסק: דין התביעה להידחות. הפסיקה שעסקה באיזון הנדרש בין חופש הביטוי ובין הזכות לשם טוב, בהקשר של ביקורת צרכנית המופנית כלפי בית עסק, ברשת, שמה את הדגש על זכות הצרכן להביע באופן חופשי ביקורת כזו, ובלבד שזו הובעה בתום לב ובדרך הוגנת. אין מחלוקת כי מתקיים רכיב הפרסום הנדרש לפי החוק, שעה שהביקורת שפרסם הנתבע הועלתה בדף העסקי של התובעת בפייסבוק, המאפשר לגולשים להעלות ביקורות צרכניות במלל חופשי מטעמם על גבי הדף. עיון בפרסום מבסס את טענת התובעת כי יש בדברים משום לשון הרע מנקודת המבט של הקורא הסביר. למקרא הפרסום, יכול האדם הסביר להניח כי השירות שניתן בעסקה של התובעת מעניק חוויה נוראית. לכן, גם שהפרסום אינו נוקט כלל ועיקר בלשון בוטה או משתלחת, יש בדברים משום לשון הרע כלפי התובעת ועסקה. יחד עם זאת, לנתבע עומדות הגנת "אמת דיברתי" והגנת תום הלב. 

קיים עניין ציבורי בפרסום ובו הבעת דעה ותיאור חוויית שירות שלילית שחוו הנתבע ואשתו בהתקשרותם עם התובעת. מדובר בפרסום יחיד שפורסם בדף העסקי של התובעת בפייסבוק, בו מוטמעת האפשרות לפרסם דברי ביקורת. האפשרות נועדה על-מנת שהצרכנים יוכלו להתרשם מטיב השירות והמוצר שמציע העסק, ולכלכל צעדיהם מראש בהתקשרותם עמו. עסק המפעיל דף פייסבוק ובו מוטמעת אפשרות זו צריך להביא בחשבון כי לא תמיד הביקורת תהיה חיובית ותומכת. מתן במה לחוות דעת חיוביות בלבד, בדף העסק, תוך הדרת חוות דעת שליליות מפרסום בו, אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי לפיו הביקורת תהיה אותנטית ותשקף את חוויות הצרכנים לאשורן. אשר לשאלת אמיתות הפרסום, יש לאמץ את עמדת הנתבע ואת גרסתו העובדתית לרכיבי הפרסום. הפרסום אינו בבחינת השתלחות בוטה ובלתי מרוסנת והוא לא חרג מתחום הסביר בנסיבות העניין. התובעת תישא בהוצאות הנתבע בסך 15,000 ש"ח.