ת"א 7698-06-18 קבוצת חיפה קריות נט בע"מ נ' ניוזים בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, מחוזי חיפה, השופט גדעון גינת): לא ניתן לנכס מילה בעלת 'ניחוח אוניברסלי' ולשלול אותה מהציבור.

העובדות: התובעת מפעילה משנת 2015 את האתר newshaifakrayot.net העוסק במגוון נושאים בתחום חיפה והקריות. הנתבעת החלה בהפעלת האתר "ניוזים" (newzim.co.il), העוסק בפעילות דומה. בעלי המניות בנתבעת 1 הם עובדי התובעת לשעבר. התובעת עתרה לצו מניעה קבוע נגד הנתבעות וכן לפיצויים בגין הפגיעה הנטענת בזכויותיה ובמוניטין שלה. הנתבעות טענו כי השם "ניוזים" והשם "NEWS חיפה קריות נט" אינם דומים כלל.

נפסק: הצדק עם הנתבעות. כפי שניתן לראות בלוגו האתרים, אין כל דמיון בין השניים. האתר ניוזים מתהדר באותיות מרובעות גדולות בעברית, בעוד משנהו מציין את המילה NEWS בלועזית, אליה צמודות מילים נוספות בעברית. מבחינת צליל, השם ניוזים אכן מכיל את המילה NEWS, אך הסיומת העברית המקורית שלו הופכת אותו לשונה בתכלית ממילת המקור, שבכל מקרה אינה מהווה רכוש של התובעת ולא ברי מכוח מה ניסתה לכנסה לעצמה.

מקובלת טענת הנתבעת כי המילה "ניוז" היא שם שגרתי וגנרי ואם נלך לשיטת התובעת, הרי שעליה להודות על כך שלא נתבעה על-ידי אתרי חדשות רבים וטובים שהוקמו שנים לפני אתרה שלה. ההלכה לפיה שמות גנריים אינם זוכים להגנה היא הלכה ידועה. לא ברור ומכוח מה סברה התובעת כי ביכולתה לנכס לעצמה את הזכויות והמיתוג במילה NEWS. ראוי לראות במילה או בסימן NEWS כשייכת למשפחת המילים בעלות 'ניחוח אוניברסלי' אשר יש קושי רב לקבוע כי יכול אדם לנכס אותן לעצמו ולשלול אותן מהציבור. התביעה נדחתה.