ת"פ 59301-12-16 המחלקה לחקירות שוטרים - מח"ש נ' אביסדריס

אולי יעניין אותך גם

(גזר-דין, שלום ת"א, השופט איתן קורנהאוזר, 6.9.2018): העברת סרטונים ב-WhatsApp: הרתעת הגורם המתעד והמפיץ הראשוני, היא האפקטיבית ביותר למניעת מעשה העבירה והפגיעה בקורבנותיה.

העובדות: הנאשם הורשע, לאחר ניהול הוכחות, בעבירת הטרדה מינית והתנכלות (סעיף 3(א)(5א) בצרוף 5(א) לחוק למניעת הטרדה מינית) ובעבירת פגיעה בפרטיות (סעיף 5, בצירוף סעיפים 2(4) ו2(11) לחוק הגנת הפרטיות). הנאשם שירת כשוטר תנועה. המתלוננת היא בת מיעוטים שנולדה כגבר ועברה ניתוח לשינוי מין בלא ידיעת רוב בני משפחתה.

המתלוננת נעצרה על-ידי שוטרים בעת שנהגה ברכבה והובאה לתחנת משטרה. בעת שהותה בתחנה, הנאשם צילם את המתלוננת עם הטלפון הנייד, בנסיבות בהן הצילום עלול להשפילה ולבזותה, כאשר בסרטון נראה מחשוף שמלתה וחלק מחזה חשוף. הנאשם הפיץ את הסרטון לכלל שוטרי הצוות שלו באמצעות WhatsApp. הסרטון הופץ ברשת באמצעות תוכנות שיתוף, תוך פגיעה חמורה בפרטיות המתלוננת ובשמה הטוב. לסרטון נחשפו בני משפחתה של המתלוננת ותושבי עיר מגוריהם. המתלוננת זכתה לאיומים על חייה ואף עברה להתגורר בעיר אחרת. 

נפסק: נושא אי-הרשעת הנאשם - סדר הדין מחייב את הרשעתו של מי שנמצא כי ביצע עבירה פלילית. סטיה מכלל זה והימנעות מהרשעה, ייעשו בצמצום ובמשורה. הסוגיה דורשת את קיומם של שני תנאים מצטברים: סוג עבירה המאפשר לוותר על ההרשעה, ופגיעה חמורה בשיקום הנאשם בעצם הרשעתו. בחינת סוג העבירה ונסיבותיה מצביעה על מספר גורמים המצטברים לכלל תמונת עבירות חמורות, שאינה מאפשרת את סיום ההליך ללא הרשעה. 

הנאשם הורשע בשתי עבירות שונות, שנועדו להגן על ערכים שונים. מעשיו פגעו פגיעה קשה וממשית בזכות המתלוננת לפרטיות ולכבוד עצמי, תוך ביזויה המיני. פן מחמיר נוסף הוא ניצול הנאשם את סמכותו כשוטר לצורך ביצוע העבירות. השימוש באמצעים טכנולוגיים זמינים, בלחיצת כפתור, תוך פגיעה בזולת בנסיבות המתמקדות במיניותו ועלולות להשפילו ולבזותו, הביאה את המחוקק להוסיף את סעיף 5(א) בחוק למניעת הטרדה מינית. אין לקבל את טענת הנאשם כי יש להקל עליו משום שמדובר ב"אירוע של דקותיים".

הקלות הבלתי נסבלת של תיעוד והצפת תכנים הפוגעים בפרטיות ואף תכנים בעלי תוכן מיני משפיל ומבזה, היא המחייבת, כשלעצמה, התייחסות מחמירה. לאחר הפצת תיעוד פוגעני, אף בקבוצה מצומצמת ביותר, מאבד המפיץ את יכולת השליטה על היקף התפוצה. הרתעת הגורם המתעד והמפיץ הראשוני, היא האפקטיבית ביותר למניעת מעשה העבירה והפגיעה בקורבנותיה. הצורך בהרתעת הרבים מקבל משנה תוקף בנסיבות מקרה זה. לא ניתן לסיים את ההליך ללא הרשעת הנאשם.

על הנאשם נגזר מאסר למשך חודשיים, שירוצה בעבודות שירות, 4 חודשי מאסר על תנאי, ותשלום פיצוי בסך 10,000 ש"ח למתלוננת.