ת"ק 39603-12-16 דגני נ' עיריית קרית ביאליק

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, תביעות קטנות קריות, השופטת סימי פלג קימלוב, 21.5.2018): תגובית של ראש העיר, בתגובה לפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, אינה מהווה לשון הרע.

העובדות: התובע, גמלאי התעשיה הביטחונית, הגיש תביעת לשון הרע נגד ראש העיר קרית-ביאליק, וזאת ביחס לתגובית (טוקבק) שפרסם ראש העיר על התובע בדף הבית של של ראש העיר בפייסבוק. פרסום התגובית נעשה בתגובה לפוסט שהעלה התובע בעמוד זה (בו הציע לבטל את אגרת השמירה בעיר). בהחלטת ביניים נקבע כי לראש העיר עומדת חסינות מכוח פקודת הנזיקין, בהיותו עובד ציבור, לכן תוקן כתב התביעה וההליך התנהל מול העירייה.

נפסק: חוק איסור לשון הרע נועד ליצור נוסחה המאזנת בין זכותו של האדם לשם טוב ולפרטיות, אל מול חופש הביטוי. בעידן המודרני חופש הביטוי מקבל הגנה רחבה יותר כשמדובר בחופש ביטוי באינטרנט. רשת האינטרנט משמשת במה להתבטאויות חופשיות וספונטניות ולפיכך חופש הביטוי מקבל משמעות רחבה יותר מזו שטרם עידן האינטרנט. המשקל שיש לייחס לפרסום פוגעני באינטרנט הוא נמוך ממשקלו של פרסום באמצעי תקשורת אחר. עם זאת, אין בכל אלה כדי לאיין את זכותו של אדם כלשהו לשם טוב ויש לבחון כל מקרה לנסיבותיו. יש לקחת בחשבון כי במקרה דנן מדובר בשיח ציבורי וכי מעורב בו איש ציבור.

אין בתגובית שפרסמה הנתבעת אודות התובע כדי להוות לשון הרע כלפיו. הקורא הסביר מבין כי מדובר בשיח הציבורי, בדף הבית של ראש העירייה בפייסבוק, כאשר מדובר בפוסט שפרסם התובע על אודות אגרת השמירה ברשות המקומית, במהלכו מביעים המשתתפים בשיח את עמדתם. כך עשה ראש העיר אשר בחר לפרסם תגובית לפוסט, כדי להביע את עמדתו. התגובית נושא התביעה היא פרסום קצר, המעלה ביקורת לגיטימית, אשר אין בו כדי לפגוע בתובע. דין התביעה להידחות. התובע יישא בהוצאות הנתבעת בסך 1,000 ש"ח.