בש"פ 2065/17 פלוני נ' מדינת ישראל

אולי יעניין אותך גם

(החלטה, ביהמ"ש העליון, השופט אורי שהם): העורר ביצע עבירות מין באינטרנט. האיסור על החזקה ושימוש בטלפון "חכם" יועיל בסופו של יום גם לו עצמו, בבחינת "בפני עיוור לא תשים מכשול".

העובדות: ערר על החלטת ביהמ"ש המחוזי בנצרת [צ"א 53620-12-16] מיום 5.2.2017, שהאריכה את תקופת הפיקוח על העורר בשנתיים נוספות. העורר הורשע בשורת עבירות מין ועבירות נוספות שביצע באמצעות האינטרנט ונגזרו עליו, בין היתר, 25 חודשי מאסר לריצוי בפועל [ת"פ 28613-02-13]. לאחר ריצוי עונש המאסר, הוטל על העורר צו פיקוח ומעקב לפי סעיף 12 לחוק ההגנה על הציבור מפני עברייני מין, התשס"ו-2006. על העורר נאסר להחזיק מחשב נייד, למעט מחשב ללא כניסת USB וחיבור למצלמה, בו תבוצע חסימה לאתרי פורנוגרפיה וצ'אט. כן נאסר על העורר להחזיק במכשיר נייד חכם (סמארטפון), או כל מכשיר המאפשר תקשורת אינטרנטית. במסגרת הערר ביקש העורר שיותר לו לעשות שימוש במכשיר טלפון חכם ובמחשב, שיהיו מנוטרים ביחס לאפשרות לגלוש לאתרים פורנוגרפיים.

נפסק: חוק ההגנה מעמיד 2 אמצעים להגשמת מטרתו. האחד הוא נושא הערכת המסוכנות, והאחר הוא נושא הפיקוח והמעקב. אין מקום לקבל את הערר בנושא השימוש בטלפון "חכם". אחד התנאים המרכזיים המופיעים בצו הפיקוח נוגע לחסימת מחשב נייד או נייח מפני כניסה לאתרים פורנוגרפיים ואתרי צ'אט. המגבלות הללו מתחייבות לגבי מי שביצע עבירות מין באמצעות האינטרנט, תוך שימוש בזהויות בדויות וכלפי מספר רב של קורבנות בגילאים שונים. הטלפונים החכמים שהציע העורר (טלפונים כשרים) אינם עונים על הדרישות ובדרכים ואמצעים כאלה ואחרים ניתן לגלוש לאתרים פורנוגרפיים ולנהל שיחות, לרבות בוידאו, עם גורמים שונים, בלא יכולת פיקוח של ממש. כאשר עסקינן בעבריין מין, שמסוכנותו המינית עומדת ברמה בינונית-גבוהה, לא יהא זה נכון ליטול סיכון בלתי סביר כי העורר ישוב לסורו ויפגע בקורבנות נוספים, ככל שיהיה ברשותו אמצעי זמין לעשות כן. בנסיבות העניין, האיסור על החזקה ושימוש בטלפון "חכם" יועיל בסופו של יום גם לעורר עצמו, בבחינת "בפני עיוור לא תשים מכשול".