קנדה מחייבת את גוגל למחוק תוצאות חיפוש

צו זמני, שניתן על-ידי ביהמ"ש העליון בקולומביה הבריטית, קנדה, מורה לענקית החיפוש להסיר תוצאות חיפוש מסוימות בכל רחבי העולם. גוגל כבר הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה. ההחלטה ניתנה במסגרת מחלוקת בין שתי חברות, שעניינה בזכויות קניין רוחני.

חברת Equustek עוסקת בייצור התקן המאפשר למכונות תעשייתיות מתוצרת יצרנים שונים (העושות שימוש בתוכנות שונות), לקיים תקשורת ביניהן. התקנים אלו שווקו באמצעות חברה אחרת - Datalink, שמכרה אותם תחת שמה. היחסים בין שתי החברות, שקיימו תחילה יחסים הדוקים, עלו על שרטון, בין היתר לאחר שבית משפט קבע כי Datalink גזלה מקניינה הרוחני של Equustek בכדי ליצור התקן משלה, אותו מכרה באמצעות האינטרנט.

ניסיונותיה של Equustek למנוע את מכירת ההתקן המפר לא עלו יפה, למרות צו משפטי שניתן בחודש דצמבר 2012 ואסר את המכירה וזאת משום שבעליה של Datalink עזבו את קנדה ומיקום פעילותם המקוונת לא אותר. בעקבות פסיקה קודמת, החלה גוגל קנדה להסיר באופן וולונטרי תוצאות חיפוש הנוגעות ל- Datalink, שבוצעו באמצעות Google.ca. כך, נוצר משחק של חתול ועכבר, שעה ש- Datalink הקימה מחדש את אתריה בכתובות שונות, כל פעם שנחסמו בתוצאות החיפוש של גוגל קנדה.

הפתרון של ביהמ"ש למצוקתה של Equustek היה מתן הצו הזמני, המורה לגוגל למחוק את כל תוצאות החיפוש הנוגעות ל- Datalink בכל רחבי העולם. להחלטה עשוייה כמובן להיות משמעות מרחיקת לכת בכל הנוגע לסמכות השיפוט של בתי המשפט ביחס לפעילות אינטרנטית גלובלית והיא עשוייה להוביל למחלוקות בינלאומיות, בפרט בנושאים כגון חופש הביטוי. מכיוון שההחלטה ניתנה רק כלפי גוגל, עשוי להיווצר מצב שהתוכן שהקישורים אליו נמחקו מגוגל, עשוי להיות זמין ברשת תוך שימוש במנועי חיפוש אחרים, כגון BING. מקור: Bits (מאת איאן אוסטן).