המדינה תגבה מע"מ על פעילות אינטרנט של חברות זרות

אולי יעניין אותך גם

רשות המסים במשרד האוצר הפיצה היום תזכיר חוק המיועד לתיקון חוק מס ערך מוסף, הקובע כי חברות זרות שמקום מושבן מחוץ לישראל, המספקות שירותים ברשת ללקוחות ישראלים - יחויבו במע"מ. התזכיר נוקב בשירותים אלקטרוניים, שירותי תקשורת, שירותי רדיו וטלוויזיה, אספקת תוכנות, מוצרי בידור, ספרים, מוסיקה, הימורים, משחקים, שירותי הוראה מרחוק ועוד.

תזכיר החוק מציע עוד לקבוע כי תושב חוץ המספק שירות דיגיטלי, או מפעיל חנות מקוונת שבאמצעותה ניתן שירות דיגיטלי, יהיה חייב ברישום בישראל. הרישום לא יהיה כעוסק, אלא כחלק ממרשם ייעודי נפרד כפי שיקבע שר האוצר. המדינה מעריכה כי התיקון יוביל לתוספת הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

לפני שנתיים בג"ץ החליט לדחות על הסף את עתירתו של עו"ד אופיר נגד שר האוצר ורשות המסים, שדרשה לחייב את הרשות לגבות מע"מ מחברות זרות הפועלות בישראל דרך הרשת, ביחס לעסקאות שהן עורכות עם לקוחותיהן הישראליים. בפסק דינו, קיבל ביהמ"ש העליון את עמדת המדינה, שלפיה הפניה בעתירה לבג"ץ נעשתה מוקדם מדי משום ש"הגורמים האמונים על אכיפת החוק עמלים על גיבוש חוזר מקצועי בנושא זה". בית המשפט קבע שיש לאפשר לרשויות "פרק זמן סביר לגיבוש עמדתם בסוגיה". 

עד עתה, רק חברות שהקימו בישראל מרכז פעיל נדרשו לדווח ולשלם מע"מ על כל עסקה. ההחלטה צפויה להשפיע על מגוון רחב של חברות רשת שעד כה לא נדרשו לשלם מע"מ, כגון אתרי מלונות, שירותי טלוויזיה כגון נטפליקס ועוד ועוד. החוק לא ישפיע על מיסוי מוצרים (להבדיל משירותים), להם קיים הסדר מיסוי נפרד. התזכיר אף מציין כי הוא נועד למנוע אפליה לרעה של עסקים ישראלים המספקים ללקוחותיהם שירותים דומים לאלה של החברות הזרות, תוך שהם נושאים בנטל מס מלא. מקור: כלכליסט (מאת: עמרי מילמן).