ארה"ב: Google Books מוגן מתביעות זכויות יוצרים

אולי יעניין אותך גם

שירות הספרים של גוגל חוסה תחת הגנות ה-DMCA המעניקות לספקי שירותים מקוונים חסינות מפני תביעות לפיצויים על הפרת זכויות בתוכן שהועלה על-ידי משתמשים - כך פסק בית משפט פדרלי מחוזי בטקסס. ההחלטה ניתנה במסגרת תביעה בה סופר תבע את גוגל על הפרת זכויות בספרו, בכך שהעלתה לשירות הספרים שלה עותק סרוק של הספר ואפשרה לגולשים לקרוא חלקים ממנו ללא תשלום.
 
בית המשפט קבע כי גוגל לא אחראית על הפרת זכויות יוצרים משום שהספר פורסם בגוגל מתוקף רישיון שניתן לה על-ידי ההוצאה לאור. אלא שהתובע טען כי הוא בעל הזכויות בספר וכי ההוצאה לאור כלל לא היתה רשאית להעניק רישיון כזה לגוגל. על טענה זו פסק בית המשפט כי אף אם לא היה בידי ההוצאה לאור רישיון לפרסם את הספר דרך גוגל, גוגל עצמה זכאית ליהנות מ"נמל המבטחים" לפי ה-DMCA.

פסק הדין מבהיר שהגנה זו עומדת לגוגל בהתקיים מספר תנאים, בהם עמידה בנוהל "הודעה והסרה". בית המשפט התרשם כי כאשר התובע התריע בפני גוגל על הפרת הזכויות בספרו היא פעלה באופן מידי להסרת האפשרות לצפייה בספר בהתאם לנוהל "הודעה והסרה". החידוש בפסק הדין נעוץ בנכונות להתייחס להוצאה לאור כאל "משתמש" שהעלה תכנים לגוגל, וכך לפרש את הגנת "נמל המבטחים" כחלה גם ביחסים מסחריים בין שתי חברות ולא רק ביחסים בין משתמש-קצה בפלטפורמה מקוונת לבין מפעיל הפלטפורמה. ההחלטה מצטרפת להחלטה לטובת גוגל שנתן בית משפט פדרלי בניו-יורק ב-2013, כשקבע ש-Google Books חוסה תחת הגנת השימוש ההוגן בחוק זכויות יוצרים האמריקאי. מקור: הבלוג של אריק גולדמן.