תביעת ענק פדרלית נגד אפל

Apple הפכה למונופול בלתי חוקי בשוק הסמארטפונים, המגביל את החדשנות בתחום, וסוחט כסף ממפתחים, עסקים וצרכנים. כך טוענת תביעת הענק, שהגישו בשבוע שעבר משרד המשפטים האמריקאי ו- 16 ממדינות ארצות-הברית לבית משפט פדרלי בניו ג'רזי.

לדברי התביעה, Apple מפרה את חוק ההגבלים העסקיים הפדרלי, משתמשת בכוחה באופן בלתי חוקי, וגורמת ללקוחותיה להמשיך לרכוש את מוצריה. היא עושה זאת בין היתר באמצעות הפעולות הבאות – שיבוש שירותי סטרימינג בענן, חסימת אפליקציות חדשות, הגבלת הנגישות לארנקים דיגיטליים, צמצום השימושיות במימשקיה של שעונים חכמים שפיתחו צדדים שלישיים, והפחתת איכות השירותים שאפליקציות שונות מציעות באמצעות מוצרי אפל.

בנוסף, התביעה טוענת כי Apple מטילה מגבלות חוזיות על מפתחים ומונעת מהם להציע את מוצריהם בשוק עבור פלטפורמות שונות. ועוד היא טוענת שהצעדים האנטי-תחרותיים של אפל בעולם האייפון משפיעים על תעשיות אחרות כדוגמת שירותים פיננסיים, בשירותי כושר, גיימינג, תעשיית הבידור, בפלטפורמות מדיה חברתית וערוצי החדשות, בתעשיית הרכבים ועוד. אם לא יושתו הגבלות על החברה, היא ככל הנראה תרחיב ותבסס את מונופול האייפון שלה לשווקים ותחומים אחרים בכלכלה. לדוגמה, אפל מרחיבה במהירות את השפעתה ומגדילה את כוחה בתעשיות הרכב, יצירת התוכן והבידור והשירותים הפיננסיים - לעתים קרובות, טוענת התביעה, בדרכים חריגות המחזקות עוד יותר את ההגנה על האייפון.

law.co.il מזכיר כי התביעה הוגשה לאחר שהאיחוד האירופי הטיל על Apple קנס של מיליארדים בגין הפרת דיני התחרות ביבשת וגם לאחר קביעת הסדר פשרה בסך של 700 מיליון דולר שהתקבל במסגרת תביעת הגבלים עסקיים של כ- 50 מדינות נגדה. מקור: הודעת משרד המשפטים האמריקאי.